El Museu de les Trementinaires

Al poble de Tuixent, a la Vall de la Vansa, es troba un petit museu dedicat a les Trementinaires, aquelles dones de la terra que es dedicaren a recollir les plantes medicinals de la zona i fer-ne olis i ungüents guaridors i la trementina, molt apreciada en aquella època.
Avui dia, l'ofici de trementinaire és part del passat, però no l'hem oblidat. El Museu de les Trementinaires és un homenatge a aquelles grans dones que, malgrat la duresa de la vida van aportar aquests mil.lenaris coneixements sobre plantes i remeis.
El Museu de les Trementinaires, quan vaig anar a veure'l per primer cop, em va fer enamorar d'aquesta terra i aquestes dones, el seu ofici i la seva saviesa. Anys més tard, quan vaig tornar, vaig trobar-me'l totalment canviat. El seu discurs museogràfic és més actual però el vaig trobar més fred. Comprenc que els temps canvien i els museus també ho han de fer, però aquell aire nostàlgic que et submergia en el món de la trementinaire el trobaré a faltar.
Gràcies a les fotos del bon amic i gran fotògraf Àngel Peral, puc tornar a veure aquest museu abans de la seva remodelació. 





Cuina de trementinaire

































Sofia d'Ossera, l'última trementinaire